KAJ VSE MORAM VEDETI OB NAKUPU SVOJEGA PRVEGA AVTOMOBILA?

Morda je prišel čas, ko se bo potrebno soočiti s spoznanjem: potrebujem avto. Ker še nimaš izkušenj, te je najbrž strah, da se boš v prodajalni avtomobilov počutil_a zmedenega_o. A brez skrbi, z malo priprave in nekaj nasveti boš kmalu vozil_a svoj prvi, čisto pravi avto. Pri tem je zlasti pomembna pravilna registracija vozila, s katero začenjamo prispevek.

KAJ VSE MORAM VEDETI OB NAKUPU SVOJEGA PRVEGA AVTOMOBILA?

Morda je prišel čas, ko se bo potrebno soočiti s spoznanjem: potrebujem avto. Ker še nimaš izkušenj, te je najbrž strah, da se boš v prodajalni avtomobilov počutil_a zmedenega_o. A brez skrbi, z malo priprave in nekaj nasveti boš kmalu vozil_a svoj prvi, čisto pravi avto. Pri tem je zlasti pomembna pravilna registracija vozila, s katero začenjamo prispevek.

Čeprav ti pri registraciji novega vozila pomaga osebje prodajalne, ki izvaja tehnične preglede, je vedno koristno, da poznaš postopek in zahteve. Ob nakupu novega avtomobila boš prejel_a račun, ki ga je treba shraniti, saj je ključen dokument za prvo registracijo vozila. Če si kupil_a novo vozilo, ti ni treba opraviti tehničnega pregleda.

Za zavarovanje vozila je potrebno izbrati med številnimi razpoložljivimi možnostmi. Če že sodeluješ s kakšno zavarovalnico, lahko pokličeš svojega zavarovalniškega agenta, ki ti je že pomagal pri urejanju drugih zavarovanj, kot so zavarovanja za hišo, otroke ipd. Lahko pa ti pri zavarovanju pomaga tudi oseba, ki dela v pisarni podjetja, kjer si opravil tehnični pregled. 

Pri zavarovanju bodi pozoren_na na ceno in na to, kaj vse izbrano zavarovanje vključuje. Še posebej velja to v primeru, če si avto vzel_a na lizing in po možnosti potrebuješ zavarovanje, ki vključuje več stvari (npr. kasko zavarovanje).

Registracijo lahko opraviš na isti lokaciji, kjer opraviš tehnični pregled. Predložiti moraš:

  • račun kupljenega vozila
  • osebni dokument oz. vozniško dovoljenje
  • zavarovalno polico (če je sklenjena drugje)

 

Ob uspešni registraciji si računalniško zaveden_a kot nov_a lastnik_ca vozila. Dobiš tudi novo prometno dovoljenje.

  • Dve novi registrski tablici (pozor: če boš imel_a prikolico ali nosilec za kolesa na prtljažniku, potrebuješ dodatno tablico);
  • prometno dovoljenje;
  • zavarovanje;
  • cestni sklad.
To je taksa oz. dovoljenje, ki ga plačaš državi, da se lahko voziš. Višina cestnega sklada je odvisna od prostornine motorja. Največ se plača za 1 leto, najmanj za 1 mesec. Več o cestnem skladu si lahko prebereš tukaj.

»Novo« rabljeno vozilo lahko kupimo od avtohiše ali od fizične osebe. Pri nakupu rabljenega vozila je postopek isti kot pri novem s tem, da že dobiš staro prometno dovoljenje prejšnjega lastnika. Avtohiša ti prav tako izda račun in te napoti na najbližje tehnične preglede, kjer vozilo zavaruješ (če nimaš predhodno urejenega zavarovanja) in registriraš.

Ko kupujemo vozilo od fizične osebe, je osnova za dogovor prodaje kupoprodajna pogodba, kjer se podpišeta kupec in prodajalec. Skupaj odideta k najbližjemu izvajalcu tehničnih pregledov, kjer vozilo registriraš ter preneseš lastništvo s prodajalca na kupca.

Če je vozilo še registrirano (npr. 6 mesecev), lahko obdržiš stare tablice, lahko pa zahtevaš nove. Cestni sklad in zavarovanje plačaš za 6 mesecev. Lahko pa vse (torej tehnični pregled, zavarovanje in cestni sklad) urediš tudi za celo leto.

Nazadnje se bomo dotaknili tistega dneva, ko ugotoviš, da je tvojemu vozilu potekla registracija. Priporočeno je, da si nastaviš opomnik nekaj dni preden ti poteče. Vožnja z neregistriranim avtomobilom ti lahko prinese dodatne stroške.

Sprva je potrebno ponovno urediti tehnični pregled. Avtomobil ti pregledajo po določenih sklopih. Med najpomembnejše sodijo podvozje, zavore, luči, smerniki, gume in ujemanje št. šasije. V primeru tehnične brezhibnosti, vozilo zavaruješ in plačaš cestni sklad.

V primeru, da vozilo ni tehnično brezhibno, vseeno plačaš pregled, vendar imaš 5 dni časa za odpravo ugotovljenih napak. Ko je avto pripravljen, ga ponovno odpelješ na isti tehnični pregled, nato pa lahko postopek registracije izpelješ do konca.

Ne glede na to, ali registriraš novo ali rabljeno vozilo, je postopek podoben – zmeraj se vse zaključi na tehničnih pregledih. Ker ponuja večina izvajalcev tehničnih pregledov celotno storitev registracije avtomobila na enem mestu, se zadeva uredi kar hitro. Srečno, predvsem pa varno na cesti s tvojim novim avtomobilom!
Še podrobnejše informacije glede registracije vozila najdeš tukaj.

Vsak, ki je kdaj kupoval rabljen avtomobil, zna povedati, da je tovrsten nakup lahko “loterija”. Vsekakor gre za zelo pomembno in stresno odločitev, ki se lahko spremeni tudi v nočno moro. Zato je pomembno, da pred nakupom poznaš nekaj trikov, ki bodo zmanjšati tveganje za slab nakup.  

Preveri vse informacije in preteklost avtomobila.

Pošten prodajalec nam bo podal vse informacije o avtomobilu, vseeno pa je pametno zadeve preveriti in pridobiti vse možne informacije o preteklosti avtomobila. 

Podatke o preteklosti avtomobila lahko pridobiš v spletnih evidencah:

Vsekakor je priporočljivo avtomobil pred nakupom pregledati tudi na (pooblaščenem) servisu vozil. Če je prodajalec redno servisiral avtomobil na točno določenem servisu, obišči ta servis, saj boš tam lahko dobil vpogled v zgodovino servisiranja vozila ali pa celo mnenje mehanika, ki je to vozilo servisiral. Če prodajalec takega pregleda ne dovoli, je to znak za alarm. Priporočamo ti, da takšnega vozila ne kupiš.

Iz homologacijske listine oziroma tako imenovanega potrdila o skladnosti je razvidno, ali ga je izdal pooblaščeni zastopnik za to znamko vozil v Sloveniji (kar pomeni, da je bilo vozilo prvič registrirano v Sloveniji) ali pa tehnična služba kot strokovni organ v postopku posamične odobritve vozila pri njegovem uvozu iz tujine.

Naslednji pomemben element je prometno dovoljenje, kjer si lahko pogledaš datum prve registracije vozila in datum prve registracije v RS. Če datuma nista enaka, pomeni, da je bilo vozilo najprej registrirano v tujini (običajno so to vozila raznih rent-a-car družb ali leasing podjetij) in kasneje pripeljano v Slovenijo.

Testna vožnja je obvezna. Če ti je prodajalec ne omogoči, avta ne kupuj. Noben izgovor ni sprejemljiv. Pozoren_na bodi tudi na morebitno navidezno povečevanje interesa, pri katerem prodajalec namiguje, da je avto, ki si ga ogleduješ, pravzaprav vroča žemlja na trgu. Vzemi si ves potreben čas, da avtomobil podrobno pregledaš, saj je igranje s čustvi kupcev (in ustvarjanje časovnega pritiska) stara taktika prodajalcev. Nervozen kupec namreč razmišlja manj in plača več.

Pranje motorja: Ob dvigu pokrova motorja je bleščeč in čist motorni prostor eden najbolj prepričljivih argumentov za nakup avtomobila. Razumljivo, saj je vse skupaj videti skoraj povsem nerabljeno. A za tovrstnimi pranji se pogosto skrivajo manjša puščanja olja, hladilne tekočine, sledi okvar in namigi, da bo treba opraviti kakšen večji servisni poseg. Pri opranem motorju torej ni odveč, če nekoliko bolj podrobno pogledamo v vidno drobovje motorja.

Na ogled s pričo: Ko si ogledujete avtomobil, je s sabo vedno pametno vzeti kolega. Ne samo, da nam bo lahko pomagal oceniti kvaliteto avtomobila, v morebitnem sporu bo lahko potrdil (in v skrajnem primeru tudi pričal na sodišču), kaj se je pri prodaji dogajalo in kakšne navedbe je prodajalec pri prodaji podal.

Shrani oglas: Pogosto (ne vedno) se zgodi, da prodajalec, bodisi fizična, bodisi pravna oseba v oglasu navaja opremo in podatke o avtomobilu, ki ne držijo. Najbolj pogosto sem spada napačna navedba porekla (slovensko poreklo), prevrteno število prevoženih kilometrov, oprema, ki jo avtomobil dejansko nima, potrjena servisna knjižica,…

Ker prodajalec (v primeru spletnega oglasa) običajno oglas deaktivira oz. umakne takoj po prodaji, je pametno, da si pred sklenitvijo pogodbe oglas shraniš in natisneš. Tako boš lahko v primeru, da bo to potrebno, ta oglas predstavil kot dokaz. Pri ogledu avtomobila, oglas vzemi s seboj in preveri, če oglaševani podatki držijo in če avtomobil ima vso opremo, ki je navedena.

Spremljaj ponudbo: Ker se le redki v trenutku ali priložnostno odločijo za nakup avtomobila, ti priporočamo, da vsaj kakšen mesec ali dva pred nakupom spremljate ponudbo avtomobilov, ki se ti zdijo zanimivi.

Če se avto prodaja dlje časa, lahko sklepaš, da je predrag ali pa je z njim kaj narobe. Če se isti avto pojavlja v več oglasih ali pa hitro menja lastnike, je to prav tako lahko signal za posebno previdnost.

Pristajanje na kompromise: Velikokrat kupci po razočaranjih na ogledih avtomobilov (sploh če so pod časovnim pritiskom), začnejo pristajati na kompromise oz. se odločijo za naslednje vozilo, ki si ga gredo ogledat. Če so kompromisi pri starosti avtomobila ali opremi še sprejemljivi, so kompromisi pri stanju vozila, servisni zgodovini in drugih pomembnejših zadevah nesprejemljivi in običajno vodijo v nezadovoljstvo in morebitne visoke stroške lastništva vozila.

Ne sklepaj pogodbe “samo zato, ker to pač mora biti”, ampak…

Pri nakupu podpis pogodbe pogosto vidimo samo kot del postopka, da opravimo prepis lastništva na avtomobilu.

Vendar je podpis pogodbe veliko več. V pogodbi je potrebno navesti tudi vse podrobnosti o poslu, ki nam lahko kasneje zelo pomagajo, saj se ni potrebno zanašati na “je rekel…” ali pa “je obljubil”… Pogodba mora poleg podatkov o strankah vsebovati tudi podrobnosti o avtomobilu in vseh morebitnih napakah, ki jih avtomobil ima.
Na strani informiran.si je na voljo e-obrazec, ki ti omogoča samodejno pripravo dokumenta.

Bi avto želel_a uvoziti iz tujine? Potem ti predlagamo, da si pogledaš → Priporočila za nakup in uvoz vozila iz tujine.

E-obrazec: Opozorilo pred tožbo zaradi stvarne napake na rabljenem avtomobilu;
E-obrazec: Tožba kupca rabljenega avtomobila zoper prodajalca zaradi stvarne napake na avtomobilu.